– Za nami wyjątkowa inauguracja roku akademickiego 2025/2026. Wyjątkowa, ponieważ jesteśmy w przededniu jubileuszu 60-lecia. Jubileuszu, który jest dla nas, z jednej strony radością, mamy na czym budować, ale z drugiej strony też wyzwaniem, bo przed nami coraz szybciej zmieniająca się rzeczywistość. Ale dopasowujemy się do niej, przygotowujemy np. bardzo ciekawe i atrakcyjne kierunki studiów, na które bardzo licznie odpowiadają kandydaci na studia, W tym roku zgłosiło się do nas ponad 3600 osób. Inwestujemy także w infrastrukturę, w laboratoria – wylicza prof. Marcin Lorenc, rektor Politechniki Opolskiej, który w przemówieniu zwrócił uwagę m. in. na fakt, że dzisiejsi studenci to młodzież zupełnie inna niż wszystkie wcześniejsze generacje.
– To pokolenie Homo Digitalis, czyli osób głęboko zanurzonych w cyfrowym świecie. Badania pokazują, że zdolność skupienia uwagi na zajęciach rzadko przekracza 20 minut, a smartfon staje się nie tylko narzędziem komunikacji, lecz także elementem stale rozpraszającym. Młodzi ludzie są odbiorcami technologicznie wyczulonymi, którzy oczekują dynamicznych, multimedialnych i interaktywnych form przekazu. Rozwój sztucznej inteligencji i narzędzi generatywnych: od systemów typu ChatGPT, przez programy wizualne, aż po specjalistyczne algorytmy analityczne otwiera nowe możliwości, ale i rodzi poważne problemy. Uczelnie stoją przed szeregiem wyzwań: musimy w nowy sposób organizować dydaktykę, kształcić krytyczne myślenie i zdolność odróżniania wiedzy od dezinformacji. Musimy również pamiętać, że młodzież przychodząca na uczelnie to także młodzież w coraz gorszej kondycji psychicznej. Pandemia, wojna w Ukrainie, brak poczucia bezpieczeństwa, wszechobecny hejt bardzo mocno wpływa na zdrowie młodych ludzi. Obserwujemy osłabienie, zaburzenia i depresję, które stają się poważnym wyzwaniem społecznym. Dlatego rola uczelni nie ogranicza się tylko do nauczania. Musimy być przestrzenią wspierającego rozwoju, miejscem, w którym młody człowiek otrzyma także fachową pomoc i zrozumienie. Świadomi tych wyzwań, rozwijamy ofertę kształcenia na Politechnice Opolskiej – mówił rektor.
Podczas uroczystości najważniejszym momentem był akt immatrykulacji studentów pierwszego roku, którzy oficjalnie dołączyli do grona społeczności akademickiej uczelni.
– Słyszałam o Politechnice Opolskiej wiele dobrego, dlatego zdecydowałam się rozpocząć tutaj studia na kierunku fizjoterapia – mówiła Maja Jakubowska. – Wcześniej studiowałem we Wrocławiu. Zarówno kierunek, jak i uczelnia nie przypasowały mi do gustu. Postanowiłem spróbować studiów na trochę mniejszej uczelni w trochę mniejszym mieście, które jest bardziej przystępne dla człowieka, dlatego wybrałem Politechnikę Opolską – relacjonuje Maciej Bogusz, student ekonomii i finansów. – Koleżanka, która zaczęła tu studiować rok wcześniej, poleciła uczelnię ze względu na wykładowców – tłumaczy Bartosz Gutmański, student informatyki.
Ślubowanie złożyli także reprezentanci nowych słuchaczy szkoły doktorskiej, która od tego roku w 10 dyscyplinach naukowych będzie się kształcić łącznie ponad 120 doktorantów. Wśród nich jest mgr inż. Michał Strojny, który zajmie się doktoratem wdrożeniowym. – Nie jestem absolwentem Politechniki Opolskiej, ale zdecydowałem się zrobić doktorat właśnie na tej uczelni, ponieważ kadra w dziedzinie inżynierii mechanicznej jest bardzo dobra i chciałbym tutaj rozwijać swoją wiedzę – podkreśla mgr inż. Michał Strojny.
Uroczystość była również okazją do podkreślenia znaczenia Politechniki Opolskiej dla regionu. – Politechnika Opolska jest jednym z najważniejszych ośrodków nauki i innowacji w naszym regionie. Kuźnią wiedzy, rozwoju i postępu. To właśnie tutaj od dziesięcioleci kształtują się kolejne pokolenia inżynierów, naukowców i specjalistów, którzy swoją wiedzą i pracą wspierają rozwój Opolszczyzny i całej Polski – mówiła Monika Jurek, wojewoda opolska. Wicemarszałek województwa opolskiego, Zbigniew Kubalańca, zwrócił uwagę na efekty współpracy uczelni z biznesem i praktyczne zastosowania badawczych osiągnięć. -Jesteście jednym z filarów naszego regionu. Filarem nauki, innowacji – podkreślił. Łukasz Sowada, wiceprezydent Opola, wiceprezydent Opola przypomniał, że co szósty mieszkaniec miasta to student. – Tym należy się bardzo cieszyć. Także z naszej współpracy. Jej przejawem jest np. utworzenie internatu dla uczniów szkół średnich w akademiku politechniki – wyliczał.
Dominik Motyka, przewodniczący Samorządu Studenckiego Politechniki Opolskiej, zachęcał nowych studentów do aktywności – nie tylko w sferze naukowej, lecz także w organizacjach studenckich, działalności sportowej i kulturalnej.
Zwieńczeniem wydarzenia był wykład inauguracyjny pt. „Oblicza sukcesu”, który wygłosił prof. dr. hab. inż. Janusz Mroczka.



